کد خبر: 187453725
تاریخ انتشار: سه شنبه 26 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » انتقاد از سوء مدیریت در بخش آب/هشدارها را جدی نگیریم کم آبی تبدیل به بحران می شود
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با شبستان:

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سوءمدیریت در بخش آب گفت: کم بارشی عامل تاثیرگذار در کم آبی موجود در کشور نیست؛ مهمترین علت عدم مدیریت صحیح است.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

شمس الله شریعت نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کم آبی در کشور به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: به هر حال این وضعیت قابل پیش بینی بود. سالهاست که در مورد بحران کم آبی در کشور هشدار داده می شود اما کسی توجه نمی کند.

 

وی اظهار داشت: درست است کم آبی هنوز در کشور به بحران تبدیل شده است اما اگر این بی توجهی ها و سوءمدیریت ها باشد قطعا در آینده ای نزدیک کم آبی به بحران تبدیل می شود و باعث تنش خواهد شد.

 

شریعت نژاد تصریح کرد: استفاده بیش از حد منابع زیرزمینی، عدم مدیریت در مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده است و آنچه این مشکلات را تشدید کرد عدم مدیریت صحیح در این مورد بود.

 

وی با بیان اینکه اقلیم ایران خشک و بیابانی است، تصریح کرد: به هر حال در دنیا همه ایران را به عنوان کشوری خشک و بیابانی می شناسند. درست است در سال هایی میزان بارندگی مان از متوسط بالاتر می رود اما در برخی سالها این میزان کاهش می یابد ولی باز هم کاهش بارندگی موضوعی نیست که باعث ایجاد بحران کم آبی در کشور شود.

 

وی تصریح کرد: در واقع کم بارشی عامل تاثیرگذار در کم آبی موجود در کشور نیست. مهمترین علت عدم مدیریت صحیح است که باید بر مصرف آب در کشور چه در حوزه آب های زیرزمینی و چه در مورد آب های سطحی مدیریت صورت گیرد.

 

نماینده مردم تنکابن و رامسر با اشاره به اینکه 130 میلیارد مترمکعب از ذخیره آب های زیرزمینی مان تاکنون استفاده نکرده ایم و نتوانسته ایم این آب را جایگزین کنیم، گفت: این نوع مصرف لطمات جبران ناپذیری به منابع آبی کشور وارد کرده است. اگر بدانیم کشور ما دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و میزان تبخیر ما سه برابر میانگین جهانی و میزان بارشمان یک سوم بارش در سایر کشورهاست قطعا متناسب با این شرایط در کشور کشت و زرع می کنیم.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: تولید محصولات کشاورزی که نیاز به آب بسیار دارند و همچنین نوع کشت و روش های آبیاری در کشور باعث شده است در طی سالیان گذشته از آب های زیرزمینی به نحو درست استفاده نشود و همین موضوع باعث کاهش آب های زیرزمینی در کشور شده است که این می تواند بزرگترین آسیب را در این بخش وارد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: چرا باید در حال حاضر بزرگترین انبار گندم در استان فارس باشد اما این استان از کم آبی رنج ببرد. آیا خود همین موضوع نشاندهنده این نیست که در این استان استفاده بهینه و درستی از منابع آبی صورت نگرفته است.

 

 

پایان پیام/33

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین